به گزارش مشرق، سعید صفاتیان رئیس کار گروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه در سال 1395 تصویب شد و برای نخستین بار موضوع مبارزه با مواد مخدر در بندی از این برنامه مطرح شد.
وی ادامه داد: در بند 57 برنامه ششم توسعه آمده است که مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روان گردانها در چارچوب سیاستهای کلی ابلاغی و مدیریت مصرف با هدف کاهش 25 درصدی اعتیاد تا پایان برنامه انجام شود.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به جز این بند، در قانون برنامه ششم توسعه که توسط مجلس شورای اسلامی در اوایل سال 1396 اصلاح شد، بندهای "ث" ماده 80 و "ت" ماده 106 برنامه ششم توسعه وظایفی در حوزه مقابله با اعتیاد آمده است.
صفاتیان یادآور شد: گروههای هدف و آسیب پذیری آن مشخص شده است که با یک برنامه ریزی و زمان بندی توسط دستگاههای اجرائی باید اقدامات و فعالیتهایی در حوزههای فرهنگی و پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از بهبود یافتگان انجام پذیرد.
وی ادامه داد: در ماده 29 قانون مبارزه با مواد مخدر نیز به طرح ملی مبارزه با مواد مخدر اشاره شده است؛ طرحی که ستاد از چند ماه گذشته آن را تنظیم کرده تا با همکاری 60 نهاد و سازمان فعال مرتبط آن را اجرایی کند.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: طرح ملی مبارزه با مواد مخدر اولین طرح ملی است که در کشور برنامههایی را برای یک روند 5 ساله، به تمام دستگاههای اجرایی ابلاغ کرده و به نظر طرح جالب و خوبی است.
صفاتیان تصریح کرد: نکته اصلی این طرح، ایجاد همفکری و تعامل خوب بین سازمانها، وزارتخانهها، بخشهای خصوصی، سازمانهای مردم نهاد، مجلس، حوزه قضایی، دادستانی کل و دادگاههای انقلاب با ستاد است که در این طرح ایجاد خواهد شد.
وی گفت: برای اینکه بتوانیم به بند 57 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه دست پیدا کنیم و آنچه را هم که در قانون به عنوان طرح ملی مبارزه با مواد مخدر احتیاج داریم تا نقشه راهی برای ما باشد و بتوانیم وضعیت اعتیاد و روند مبارزه را در کل کشور مشاهده کنیم، نیاز به یکسری الزامات بود که در این طرح وارد شد.
این مقام مسئول در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: این الزامات یا اقدامات نهادی هستند و به دلیل این نوع اقدامات، شاید مهمترین امر این باشد که تکالیف قانونی و تعهدات ناشی از اسناد بالادستی برای دستگاهها باید وجود داشته باشد و دستگاهها با توجه به وظیفه ذاتی و تکلیف قانونی که در این حوزه دارند، مشارکت کنند.
صفاتیان خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر که در اقدامات نهادی این طرح وجود دارد؛ بحث پاسخگو بودن در قبال ستاد مبارزه با مواد مخدر است که شاید یکی از مشکلات فعلی این است که دستگاهها، پاسخگویی لازم را به ستاد ندارند.
رئیس کار گروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه الزامات دوم در این طرح، اصلاحات ساختاری است که در حوزه مبارزه با مواد مخدر بسیار حائز اهمیت است، گفت: اصلاحات ساختاری در راستای بند 11 سیاستهای کلی نظام در حوزه مبارزه با مواد مخدر است و رهبر معظم انقلاب در سال 1385 آن را ابلاغ کردند و همچنین چابک سازی حوزه مواد مخدر از لحاظ ساختاری است.
وی افزود: الزامات سوم در این طرح؛ الزامات حقوقی است. الزامات حقوقی به موانع حقوقی و قانونی که در طرح آمده و باید آن را رفع کنیم، اشاره دارد و سپس روند اصلاح قانون چه در مجلس و چه مجمع است. در این طرح قید شده که روند اصلاح قانون باید کوتاه تر باشد و در آن به مباحثی همچون ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر و بیمه اشاره دارد که برای کل کشور عملیاتی است.
صفاتیان گفت: طرح ملی از سطح اول که اسناد بالادستی است برش دومی هم دارد که شاخصهای هدف است. این شاخصها در دو حوزه تعریف شدهاند؛ یکی در حوزه "کاهش تقاضای مواد مخدر" که سه شاخص اصلی در آن مطرح شده است.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یک "کاهش نرخ بروز اعتیاد" که برای افراد سالم است و برنامه پیشگیری از اعتیاد را برای آنان در دست اقدام دارد.
وی ابراز داشت : دومین موضوع "کاهش نرخ شیوع اعتیاد" است که برای مصرف کنندگان و متجاهرین به اعتیاد و همچنین درمان و ساماندهی معتادان خیابانی و حوزه کاهش آسیب است و سوم "افزایش نرخ مانایی اعتیاد" است که برای معتادان بهبودیافته و نحوه کمک ما به خانواده های آنان است.
صفاتیان ادامه داد: کاهش عرضه مواد مخدر، پیش سازها و روان گردانها دومین حوزه در شاخصهای هدف طرح است و در این حوزه نیز سه شاخص وجود دارد؛ شاخص اول "کاهش نرخ ورود مواد به کشور" است که مربوط به مرزهای کشور، میزان تولیدات مواد مخدر در افغانستان است.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: دومین موضوع "کاهش نرخ دسترسی به مواد مخدر" است که در سطح خرده فروشان مواد مخدر در کشور است. اینکه ما هر چه قدر بتوانیم دسترسی به مواد مخدر را کمتر کنیم، به پیشگیری بسیار خوبی در کشور رسیدهایم و شاخص سوم "کاهش نرخ ارتکاب جرایم مواد مخدر" است و میدانیم بیشتر جرایمی که در کشور وجود دارد، به نوعی با مواد مخدر ارتباط دارند.
وی تصریح کرد: اهداف کلی طرح ملی مبارزه با مواد مخدر به 7 سطح مختلف تقسیم بندی شدهاند که کاهش عرضه مواد مخدر و سخت تر کردن دسترسی به مواد از جمله این اهداف هستند.
صفاتیان متذکر شد: کارشناسان در اهداف کلی طرح، سال 1395 را با پایان برنامه سال 1400 مقایسه کردهاند و درصدهایی را دادهاند که کارشناسی و قابل قبول است.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر افزود: طرح ملی از سال جاری که در آن هستیم تا سال 1400 یعنی طی فرایندی 4 ساله، به ما میگوید که چه کاری میتوانیم انجام دهیم تا به این درصدها برسیم.
وی گفت: کاهش دسترسی به مواد"افزایش اثربخشی قانون"، "بهره گیری از ظرفیت های منطقه ای"، "پیشگیری از اعتیاد"، "توسعه درمان" ، "صیانت اجتماعی" و ساختار" از دیگر اهدافی هستند که در این مسیر به ما کمک خواهند کرد. این اهداف کلی در راستای قانون و سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر کشور هستند.
صفاتیان بیان داشت: بعد از اهداف کلی، عملیات اجرایی در این طرح آمده که بخش مهمی است و برای همه دستگاه هایی که در سطح ملی چه در حوزه کاهش عرضه و چه در حوزه کاهش تقاضا فعالیت می کنند؛ در راستای سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر برنامه عملیاتی تعریف شده است.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در حوزه عملیات طرح ملی، برای هر دستگاه مشخص شده که در سال 97 باید از چه تعداد یا حجم عددی به کجا برسد. این اعداد شاخص بسیار خوبی هستند که ستاد میتواند از این طریق، فرآیند کار را ارزیابی کند و به این نتیجه برسد که آیا در این حوزه موفق بوده است یا خیر.
وی متذکر شد: به طور مثال اگر سال گذشته در حوزه درمان، ماندگاری معتادان عدد 10 درصدی بوده و باید تا پایان طرح به 20 درصد برسد، رسیدن از عدد 10 به عدد 20 یعنی سالی دو درصد باید این مانایی افزایش یابد یا در حوزه کاهش دسترسی به مواد مخدر در ابتدای سند رقم 15 درصدی قید شده که امیدواریم به 40 درصد برسد.
صفاتیان ادامه داد: در این طرح، تک تک دستگاهها راهشان در آینده مشخص شده و یکسری الزامات و تکالیفی برای آنان در سطح کلی آمده است؛ به طور مثال در ستاد کمیتههای تخصصی درمان، پیشگیری، حقوقی و مقابله وجود دارد و این کمیته ها فعال تر میشوند. حضور افراد در این کمیتهها را و اینکه در چه سطحی شرکت میکنند در اصلاحات ساختاری آمده است.
وی افزود: نکته بعدی تامین منابع مالی است، اعتیاد، مستقیم و غیر مستقیم ضربه سنگینی را بر کشور وارد میکند و باید عزم ملی در کشور ایجاد شود. وسعت اجرایی طرح ملی مبارزه با مواد مخدر نیز نیاز به همراهی دولت و مجلس برای افزایش بودجه دارد و شاید با بودجه 25 میلیاردی که از طریق دولت به ستاد داده میشود، نتوانیم برنامههای طرح را عملیاتی کنیم.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر گفت: شفاف سازی و گزارشهای مالی و عملیاتی طرح بسیار مهم است و برای هر دستگاه وظایف مشخصی تعریف شده است، اگر قرار است برنامهای در حوزه پیشگیری انجام شود؛ دستگاههای اجرایی و گزارش مالی آن مشخص است.
صفاتیان متذکر شد: مجموع فرایند طرح ملی مبارزه با مواد مخدر گام مثبتی در راستای اجرای سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر و برنامه ششم توسعه است و امیدواریم با اجرایی شدن طرح ملی، بتوانیم طی یکی دو سال آتی شرایط بهتری را در حوزه درمان، پیشگیری، مقابله و اصلاح قانون در کشور داشته باشیم.